HET PROJECT KINDEREN VAN HET ONDERWIJS HEEFT EEN EIGEN WEBSITE.

Moeten de kinderen ‘bijgeschoold’ worden of het onderwijs-systeem zelf?

Als het schoolsysteem een bedrijf zou zijn en de kinderen de werknemers, vraag ik me af of het winstgevend zou zijn.

Er is uitval, stress en afwijzing. Kinderen worstelen en ouders worstelen.  

Wat ik vooral zie is symptoombestrijding; kindercoaches, weerbaarheidstraining, huiswerkbegeleiding, psychologen en labels, heel veel labels. 

Dit is niet meer dan een pleister op een wond.

Wat ik ook zie zijn bevlogen docenten. Leerkrachten die keihard werken voor weinig geld. Juffen en meesters die het allerbeste met de kinderen voor hebben.

Cookie Cutter school systeem

Is de vormgeving van het onderwijs nog wel van deze tijd?

Wat gebeurt er met de kinderen die niet ‘gemiddeld’ zijn?

Wat als de cookie cutter jou niet past? Ligt het dan aan jou of aan het vormpje?

In hoeverre is het aanbod in balans? Leren onze kinderen de juiste dingen op de juiste manier? Hoe zou onze toekomst eruit zien als kinderen op school leren hoofd, hart en lichaam te verbinden?

Met deze portretserie schijn ik licht op de wortels en wonden van ons school systeem.

Niet met een veroordelend vingertje, maar met de vraag: wat is nodig om onze kinderen te laten ontwikkelen tot levenslustige, talentvolle en krachtige burgers?

Deze buiten-gewone kinderen gooien een steentje in het water. De eerste rimpeling zal zich verspreiden en hopelijk mijlenver een golf veroorzaken.

Het project KINDEREN VAN HET ONDERWIJS heeft een eigen website.

Vorige
Vorige

Kinderen van Rotterdam: acht jongeren over hun leer-krachten

Volgende
Volgende

Kinderkeuken